Ragnarøk Clothing: ‘Wij zijn een voorbeeld voor de kledingindustrie van morgen.’

Fotocredits: Samuel Wagner

Deel dit bericht

ZWOLLE – Vazen gevuld met roze en gele bloemen vullen het kleine hoekbureau in de shop van Ragnarøk in Zwolle. “Vorige week was ons twee jarig jubileum, dus dat was een feestje waard,” zegt Daniel Stuart, mede-oprichter en -eigenaar van Ragnarøk Clothing, met kleine glimmende ogen. De ambities van de toen nog 22-jarige student Global Change Management hebben hem sindsdien ver gebracht.

In samenwerking met zijn businesspartner Yann Wunsch onderzochten ze de vraag: “hoe kun je zo goed mogelijk duurzame kleding ontwikkelen? Gewoon, om te laten zien hoe je dit doet.” Dit werd een onderneming in een industrie die voor velen onbegonnen werk is en ook Ragnarøk Clothing heeft voor een aantal uitdagingen gestaan.

De voornaamste was eigenlijk om de markt zover te krijgen om daadwerkelijk een circulair kledingstuk te kopen. “De uitleg die de ‘dagelijkse consument’ nodig heeft om te begrijpen dat kleding niet duurzaam geproduceerd wordt en hoe het ook anders kan, is eigenlijk te lang voor de drie seconden dat je volgens marketingbegrippen iemands aandacht kan vasthouden. We hebben verschillende dingen geprobeerd om te kijken wat werkt. Je doet ongemerkt veel aannames die je moet toetsen. Uiteindelijk zijn we nu uitgekomen bij de B2B markt die wél al zover is. Zij begrijpen de noodzaak en ons verhaal, ze hebben behoefte aan duurzame producten en het geld ervoor over. Onze shirts blijken heel geschikt voor de zakelijke markt.”

In gesprek met Daniel blijkt al snel dat hij expert is geworden en vertelt hij onafgebroken over Ragnarøk; vanaf het ontstaan van het idee tot de onderzoeken en experimenten die nog altijd blijven doorgaan. “We wilden beginnen met Hennep maar dat bleek, hoewel een mooi natuurproduct zonder vermengingen van stoffen, toch niet rendabel. Dit in verband met de infrastructuur rondom de productie, verwerking, distributie en hergebruik van het materiaal. We zoeken naar lokale ketens en transparantie. Zo zijn we uitgekomen bij Lyocell. Dit materiaal is gemaakt van houtpulp en wordt binnen een gesloten chemisch proces gesponnen tot stof. Uiteindelijk als het kledingstuk is afgedragen, is deze stof weer terug te spinnen en kan dit hergebruikt worden voor nieuwe kleding. Daar werken we nu aan, hoe we de verkochte kleding weer gegarandeerd terug krijgen zodat we dit ook kunnen doen. Als eerste stap in de richting bieden we nu een levenslange reparatiemogelijkheid mocht er iets met het product zijn gebeurd.

Bij elk van onze shirts zit een QR code op het label. Als je die scant weet je precies waar de stof is gemaakt, waar het shirt is geproduceerd en hoeveel water en CO2 uitstoot ervoor nodig was. Dat compenseren we ook weer. De CO2 uitstoot wordt door het planten van bomen in Franse bossen weggestreept als het ware. Later hopen we de CO2 uitstoot dubbel te compenseren met nieuw aangeplante bomen.”

En de plannen stoppen daar niet. De collectie bestond tot nu toe uit zwarte of witte shirts wat kleur betreft. Voor het jubileum is het eerste bedrukte shirt uitgebracht. “Er wordt nog onderzoek gedaan naar een eigen laser printtechniek waarbij geen chemische stoffen nodig zijn om een shirt te printen. Dat is bijna rond. Maar op dit moment werken we met de methode print direct to film waarbij er iets meer vervuiling is bij de productie. Maar de kwaliteit van de print is zoveel beter en gaat langer mee, dus dat is dan uiteindelijk wel de duurzamere oplossing. Zo moet je ook kijken.” Zegt Daniel schouderophalend.

Dat is ook direct de tip die hij circulaire ondernemers wil meegeven: “hou het ook leuk voor jezelf. Word niet te zwaar als het om dit thema gaat. Want je wilt zo graag laten zien dat het anders kan dat je er bijna te serieus in zit en eigenlijk de lol een beetje uit het oog verliest. Het gaat om het vinden van de harmonie tussen circulair ondernemen en commercieel ondernemen.” Daniel en Yann geloven dat de kledingindustrie van morgen er heel anders uit zal zien. Zij bewijzen met Ragnarøk Clothing dat het ook anders kan.

Meer weten? (link naar https://ragnarok-clothing.com/)

Meer berichten

NIEUWS

Subvention stelt zich voor

Subvention is lid van DORZ. We vroegen aan Bernhard Scholing: hoe draagt Subvention bij aan circulariteit en duurzaamheid? Wat doet Subvention? ‘Subvention is een subsidieadviesbureau,