De datum 1 januari 2025 nadert snel, de datum waarop Zwolle een zero-emissiezone krijgt. Tijdens een bijeenkomst van DORZ met ondernemers op 26 september stond de zero-emissiezone als een van de onderwerpen op de agenda. Dana Zijlmans van de Gemeente Zwolle presenteerde de ins en outs en het waarom van de regeling, en vertelde hoe ondernemers zich erop kunnen voorbereiden. Enkele ondernemers in de zaal stelden haar vragen ter verduidelijking, en een panel ging onder leiding van Jenneke Palland in op de gevolgen voor ondernemers die de binnenstad beleveren, of voor bedrijven en particulieren die in de binnenstad gevestigd zijn.
De invoering van de zero-emissiezone in een aantal binnensteden is een afspraak uit het landelijke Klimaatakkoord. In Zwolle gaat het om het gebied binnen de stadsgrachten. In de zero-emissiezone mogen vanaf 2025 stapsgewijs steeds minder bedrijfsauto’s op fossiele brandstoffen komen, het gaat dan om bestel- en vrachtauto’s. Vanaf 1 januari 2025 zullen als eerste de meest vervuilende voertuigen worden geweerd. Voor de schonere voertuigen geldt een overrgangsregeling. In 2030 mogen in de zero-emissiezone alleen nog bedrijfsauto’s komen die op elektriciteit of waterstof rijden, of (elektrische) fietsen.
Zwolle groeit en daarmee groeit ook het aantal leveringen en vervoersbewegingen. Logistiek is erg belangrijk voor de binnenstad, maar de toenemende drukte is niet goed voor de leefbaarheid, luchtkwaliteit en veiligheid in de stad. Door de zero-emissiezone wordt de lucht in de stad schoner en ontstaat er een ontwikkeling richting een andere, minder belastende vorm van stadslogistiek.
Dana vertelt hoe de Gemeente Zwolle het jaar 2025 ziet als leerjaar: waar gaat het knellen, en waar liggen kansen? De Gemeente wil voor de bedrijven die te maken krijgen met de zero-emissiezonde een verbindende en faciliterende rol vervullen bij het realiseren van een schone stadslogistiek. Daarvoor hebben ze diensten als een wagenparkscan en maatwerkadvies in het leven geroepen voor ondernemers die hulp zoeken bij de overstap naar emissievrij vervoer.
Op de website van de Gemeente Zwolle staan ook opties voor het gratis proberen van een e-vrachtfiets of e-bestelbus.
En er is een landelijk loket waar ondernemers terecht kunnen met vragen en verzoeken om ontheffing, want dat is in bepaalde gevallen mogelijk.
Het panel bestaande uit ondernemers uit de Regio Zwolle benoemt dat het voor ondernemers niet alleen gaat om de aanschaf van andere bedrijfswagens, maar ook om zaken als opladen. Denk bijvoorbeeld aan de storingsmonteur die een bedrijfswagen mee naar huis heeft maar nog geen laadpaal in de buurt. Of bedrijven die op een bedrijventerrein een eigen of gezamenlijk laadplatform nodig hebben maar aanlopen tegen wachttijden vanwege de netcongestie. Ze voorzien verder dat de aanschaf van een emissievrije bedrijfswagen vooral voor kleinere ondernemingen een uitdaging is op financieel gebied. Maar ze zien ook kansen in het ontwikkelen van distributiehubs met elektrische bedrijfsvoertuigen van waaruit meerdere ondernemers gezamenlijk de binnenstad beleveren. En vrachtfietsen voor kleinere bedrijven, of kleinere leveringen. Ze roepen op om als ondernemers en Gemeente samen na te denken en kennis en ervaringen te delen. En er vooral actief mee aan de slag te gaan.
Heb je je als ondernemer nog niet verdiept in wat de zero-emissiezone voor jou betekent begin dan met de kentekencheck. Je ziet dan meteen vanaf welk moment jouw bedrijfsvoertuig de binnenstad van Zwolle en andere binnensteden niet meer in mag.
Bekijk de regeling op Invoering zero-emissiezone in 2025 | Gemeente Zwolle
Klik hier voor de presentatie: Bijeenkomst DORZ – Zero-emissie stadslogistiek