Breman Utiliteit Zwolle
Breman Utiliteit is al jaren lid van DORZ. We vroegen hen: hoe vertaalt circulariteit en duurzaamheid zich in de organisatie en daarbuiten bij Breman?
‘We willen graag vooroplopen op het gebied van circulariteit en duurzaamheid. In onze oplossingen voor klanten, én op onze eigen werkplek. Op allerlei manieren zijn we daar mee bezig.’
Climate As A Service
‘Heel interessant en een concept waar wij al vroeg mee bezig zijn gegaan: kunnen wij deze ontwikkeling in gang zetten? Het is echter een voorbeeld van een té grote stap die we wilden zetten, de markt bleek er nog niet klaar voor. De les die wij hieruit trokken: leveranciers en partners moeten er ook aan toe zijn om zulke grote veranderingen aan te gaan. Maar het bracht ons een mooi nieuw inzicht: als je veel energie in een groot project stopt levert dat heel veel helderheid op, en daar kun je weer mee verder. We besloten om kleinere stappen op het gebied van circulariteit te zetten, en daar actief naar op zoek te gaan.’
Werkgroep circulariteit
‘De ‘circulaire werkgroep’ bij Breman Utiliteit Zwolle komt maandelijks bij elkaar. In deze werkgroep delen wij kennis, bespreken wij vraagstukken uit projecten en kijken wij wat de nieuwe ontwikkelingen zijn op het gebied van Circulariteit.’
Circulariteit in de praktijk
‘Breman Utiliteit Zwolle denkt met de klant mee over hergebruik van materialen. We zetten nu bijvoorbeeld regelmatig luchtbehandelingskasten in die al eerder zijn gebruikt. Ze worden dan uiteraard eerst aangepast zodat ze voldoen aan de huidige normen en eisen op het gebied van kwaliteit en comfort. En kunnen dan nog weer een hele tijd mee.
Als het niet mogelijk is herbruikbare materialen toe te passen zoeken wij naar materialen waar minder of geen toxische stoffen in zitten. Een voorbeeld van een toxische stof die wij willen vermijden is Chloride.
Nieuwe installaties ontwerpen wij zó dat ze bijdragen aan een verminderd energiegebruik en met eenvoudig en doelmatig onderhoud een lange levensduur hebben.
We zijn ook kritisch op onze leveranciers, en wat hun visie op circulariteit is. We gaan met ze in gesprek over hoe we duurzamer samen kunnen werken. Zo hadden we bijvoorbeeld in een project circulaire kranen nodig, wat inhoudt: kranen zonder verchroomde laag. Dan begint het speurwerk. Tot op heden hebben we de gewenste kraan nog niet gevonden, maar de aanhouder wint. Als iets er nog niet is, en wij denken dat het kansrijk is, vragen we een leverancier of hij de mogelijkheid ziet het te ontwikkelen.
Een andere leverancier waarmee we in gesprek gingen was de leverancier van de koffie die wij op kantoor drinken. En daar kwam iets heel moois uit!’
Van koffiebeker tot wc-papier
‘Bij Breman drinken we onze koffie nu uit papieren bekers van Campenaer uit Kampen, omdat daar een heel mooi circulair concept omheen zit. Na gebruik verzamelen we de bekers in een ‘BonTon’, een afvalbak gemaakt van puinafval die gemaakt wordt door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Als de bak vol is haalt Reisswolf de gebruikte koffiebekers op en brengt ze naar WEPA die er vervolgens hygiënepapier van maakt: wc-papier en papieren handdoekjes. Deze papieren handdoekjes en het wc-papier nemen wij weer af van Campenaer (onderdeel van Van Dijk Groothandel). Het kan bij ons dus zomaar zo zijn dat je eigen koffiebeker een tijdje later als wc-papier in de wc’s hangt, of dat je je handen afdroogt aan papier dat eerder jouw koffiebeker was.’
Nieuwste project
‘Studenten van Windesheim die het afgelopen jaar stage bij ons liepen gebruikten een tool waarmee je de circulariteit van je leveranciers kunt meten. Deze tool helpt ons om de gesprekken met leveranciers aan te gaan en te kijken hoe zij meer circulair aan ons kunnen leveren.’